Osoba
awansująca na stanowisko menedżerskie często przyjmuje założenie, że jej
podstawowym zadaniem jest wiedzieć jak zespół powinien pracować oraz podejmować
stosowne decyzje. W związku z tym stara się wyczerpująco odpowiadać na wszelkie
pytania i wątpliwości pracowników, wykazując w ten sposób niezbędność swojej
roli. Taka postawa szefa zwalnia pracowników z odpowiedzialności za decyzje
dotyczące ich pracy. Dodatkowo lider staje się coraz bardziej przeciążony (czy
pamiętacie słynną "małpę" na plecach z książki Kena Blanchard’a "Jednominutowy manager”?)
Najważniejszym
zadaniem lidera XXI wieku jest jednak rozwijanie ludzi, a nie wydawanie poleceń
i kontrola. Chodzi o to, aby byli "gospodarzami" swoich obszarów działania:
coraz bardziej świadomi swojej roli, kompetentni i odpowiedzialni.
Mówi się i
pisze, że najlepszym sposobem wyzwalania potencjału jest empowerment. To prawda, o ile odpowiednio szeroko i jasno ustala
się granice decyzyjności pracowników.
Ostatnio
zajmuję się dosyć intensywnie zagadnieniami pracy rozproszonej (napisałem wiele
artykułów na temat wirtualnych zespołów na tym blogu). Otóż nie jest możliwa
ścisła kontrola przy tej metodzie pracy (chyba, że sztuczna - na granicy
śmieszności). Jedyną metoda jest partnerski empowerment.
Temat to
szeroki, a dzisiaj chcę napisać tylko o jednym aspekcie - mianowicie o sztuce
zadawania pytań. Umiejętne zadawanie pytań przez lidera jest warunkiem
koniecznym, aby uzgodnić właściwe ramy empowerment’u.
Przed powierzeniem
pracownikowi ważnego zadania lub projektu, lider może zadać pytania:
Jak powinniśmy
zdefiniować cel projektu?
Jaki jest,
według Ciebie, cel tego projektu?
Po czym
poznamy, że zadanie zostało dobrze wykonane?
Jaką metodę
przyjąłbyś przy realizacji?
Jakie
zagrożenia i ryzyka mogą się pojawić podczas realizacji zadania?
Jakiej pomocy
potrzebujesz i od kogo?
Z kim jeszcze
zamierzasz się skonsultować w tej sprawie?
.... i wiele
innych…
Zwróćmy uwagę,
że uważne słuchanie odpowiedzi pozwoli liderowi:
- Ocenić faktyczne kompetencje pracownika, niezbędne do skutecznego wykonania zadania
- Poziom motywacji
- Zakres uprawnień, które powinien otrzymać
- Wsparcie, jakiego może potrzebować
Bardzo często
wracam do książki „Power Questions” (Andrew Sobel & Jerold Panas, 2012). Kiedy przygotowuję się
do ważnej rozmowy, zawsze znajduję tam inspirację. Zachęcam do tej lektury.
Znajdziemy tam wiele gotowych podpowiedzi dotyczących "mocnych"
pytań, nie tylko w relacjach pomiędzy współpracownikami, ale również w
procesach sprzedaży i budowania partnerstwa w biznesie.
Po wielu
latach doświadczeń doszedłem do wniosku, że zadawanie pytań nie jest tylko
kolejną techniką, której powinniśmy się nauczyć. To jest pewien rodzaj postawy,
charakteryzującej się otwartością, ciekawością, szacunkiem do innych i empatią.
Jeżeli tego w sobie nie kształtujesz, to Twoje pytania, nawet z najlepszego
podręcznika, zabrzmią sztucznie i instrumentalnie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz