Na temat przywództwa napisano już setki wartościowych książek, w
których badacze i konsultanci starają się określić pożądane cechy i kompetencje
skutecznych i szanowanych liderów w biznesie.
Generalnie przeważa pogląd, że prawdziwy przywódca to taka osoba, która
inspiruje innych do tego, aby się więcej uczyli, rozwijali i przyjmowali
odpowiedzialność za własne działania i ich rezultaty. Przy takim rozumieniu
przywództwa, z jednej strony mamy lidera, która pozostawia współpracownikom
dużą swobodę działania na rzecz wspólnego celu, a z drugiej strony zespół,
który potrafi i chce z tych możliwości korzystać. A zatem, warto opisywać przywódcę
jako osobę, która dostrzega potencjał zespołu i szanse w obszarach jego
działania. Nie stoi „na czele”, ale dyskretnie wspomaga – i tylko w wyjątkowych
sytuacjach podejmuje interwencje.
W wirtualnych zespołach jest to jedyna skuteczna droga do sukcesu. W warunkach
rozproszenia zespołu, zbyt napierająca kontrola będzie wręcz nieskuteczna, a na
pewno demotywująca.
Najbliższe moim doświadczeniom i wyobrażeniom o przywództwie w
wirtualnym zespole jest opisywanie lidera nie poprzez cechy i umiejętności, ale
role, które powinien grać wobec współpracowników:
Rola
|
Najważniejsze
działania
|
Katalizator rezultatów
|
Jak katalizator w reakcji chemicznej
stara się być obok, a nie na pierwszym miejscu. Nie uprawia polityki, ale
przestrzega zasad, wytycznych operacyjnych, komunikacyjnych i reguł. Zamiast
dyrektyw skleja działania. Zwiększa wydajność, a dobre wyniki
osiąga bez uciekania się do autorytarnych
metod zarządzania.
|
Facilitator
|
Zbiera zasoby, informacje i
narzędzia potrzebne do osiągnięcia założonych celów. Trzyma uwagę zespołu na
biegłym i skutecznym użyciu technologii komunikacyjnych.
|
Pogromca przeszkód
|
Otwiera drzwi i buduje
zaufanie, rzuca wyzwania - nie zadawala go istniejące status quo, pomaga
przezwyciężyć izolację, likwiduje sztuczne bariery.
|
Analityk biznesowy
|
Zna i rozumie cały projekt;
jest w stanie przełożyć zmiany w środowisku biznesowym na nowe szanse
dla rozwoju organizacji; działa jako adwokat klienta; jednoczy działania
członków zespołu mimo różnych obowiązków i osadzenia w odmiennych
kulturach.
|
Coach
|
Uczy i pomaga w rozwoju
indywidualnego potencjału. Stara się być autorytetem. Umacnia poczucie
odpowiedzialności w członkach zespołu.
|
Wzór do naśladowania
|
Działając jest wzorem do
naśladowania dla innych. Pokazuje oczekiwane zachowanie członków zespołu i
liderów. Jest dostępny, ale zachowuje
balans pomiędzy prywatnym, a zawodowym życiem. Szanuje różnice. Dba o
wartości przyjęte przez zespół.
|
Ciągłe wypełnianie tych wszystkich ról sprawia, że stajesz się rzeczywistym liderem, który inspiruje oraz utrzymuje wysoki poziom motywacji wszystkich osób, mimo rozproszenia i różnic kulturowych.
Dla każdego z nas jedne z ról są naturalne i łatwiejsze, a inne
wymagają wysiłku, aby je wypełniać. Niezależnie jednak od osobistych
doświadczeń i temperamentu, można je opanować, aby stały się komfortowe dla
lidera i zespołu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz