poniedziałek, 23 stycznia 2017

Strategiczny wymiar przywództwa

Jest to kluczowy obszar przywództwa we wszystkich rodzajach aktywności: biznesowych, społecznych czy politycznych. To tutaj są generowane decyzje o podjęciu działania: co należy zrobić i w jaki sposób.
Aktywny lider jest uważnym obserwatorem otoczenia i ma zdolność dostrzegania potrzeby zmiany. Obserwacje mogą dotyczyć:
  • problemów związanych z realizacją celów lub niejasnymi priorytetami,
  • rzeczywistych lub potencjalnych konfliktów w zespole, wynikających z organizacji pracy lub różnic w preferencjach współpracowników,
  • zagrożeń dla kluczowych wartości,
  • szans i okazji, które mogą przynieść lepsze rezultaty,
  • działań konkurencji.

Lider nieustannie podważa status quo i dąży do innowacji i usprawnień. Z drugiej strony zna i stosuje metody analityczne, które prowadzą do podjęcia decyzji o zmianie lub pozostawieniu bieżącej rutyny. Nie przeprowadza „zmiany dla zmiany” tylko po to, aby wytrącić współpracowników ze stref komfortu, ale potrafi uzasadnić ewentualne akcje z punktu widzenia celów.
Wymiary strategiczny i społeczny są współbieżne. Przywódca zaprasza współpracowników do dyskusji: dzieli się swoimi wątpliwościami (wynikającymi z obserwacji) oraz wspólnie z nimi prowadzi kreatywną dyskusję, która ma wygenerować rozwiązania. Włączenie zespołu w analizę i podejmowanie decyzji zwiększa szansę na to, że będą skutecznie wdrożone. Ludzie są bardziej zmotywowani, gdy realizują projekt, którego są współautorami.
Jeżeli włączenie wykonawców w proces podejmowania decyzji nie jest możliwe, wówczas lider pozyskuje zespół do projektu zmian poprzez uczciwe i racjonalne wywieranie wpływu, o czym pisałem poprzednio przy okazji charakteryzowania społecznego wymiaru przywództwa.
Od wielu lat prowadzę (jako facylitator) warsztaty zespołowe dotyczące rozwiązywania problemów i podejmowania strategicznych decyzji. Składają się z 6 kluczowych etapów:
  1. Definiowanie problemu wynikającego z obserwacji (np. dotyczącego wyników pracy)
  2. Definiowanie celu, jaki miałby być osiągnięty w wynku warsztatów strategicznych
  3. Analiza strategiczna (zebranie i odpowiednia analiza danych związanych z sytuacją)
  4. Sesja kreatywna (generowanie pomysłów)
  5. Podejmowanie decyzji w oparciu o mierzalne kryteria
  6. Definiowanie projektu wdrożeniowego


Tutaj bardzo ważna jest metoda pracy lidera z zespołem, aby zwiększyć szanse sukcesu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz