Kompetencje pracowników to najważniejszy, obok motywacji, aspekt
funkcjonowania zespołu i czynnik sukcesu.
Firmy, które potrafią trafnie ocenić kompetencje
pracowników, podejmują lepsze decyzje w takich obszarach, jak: rekrutacja
nowych pracowników, wewnętrzne promocje i programy rozwoju talentów.
Punktem wyjścia do oceny faktycznych umiejętności pracowników jest zdefiniowanie pożądanych kompetencji na poszczególnych stanowiskach pracy. W przypadku zespołów wirtualnych istnieje pewien zestaw rekomendowanych kompetencji, szczególnie cennych dla tego charakteru pracy.
Punktem wyjścia do oceny faktycznych umiejętności pracowników jest zdefiniowanie pożądanych kompetencji na poszczególnych stanowiskach pracy. W przypadku zespołów wirtualnych istnieje pewien zestaw rekomendowanych kompetencji, szczególnie cennych dla tego charakteru pracy.
Do najważniejszych
należą: samodzielne planowanie i organizowanie pracy, świadomość biznesowa,
orientacja na cele i wyniki, efektywna komunikacja poprzez narzędzia
elektroniczne, podejmowanie decyzji.
Kompetencje opisuje się poprzez zachowania, których oczekujemy od pracowników.
Nie ulega wątpliwości, że najlepszym sposobem oceny rzeczywistych kompetencji jest bezpośrednia obserwacja zachowań i porównanie ich do tych pożądanych. Szef rozproszonego zespołu nie ma jednak wielu okazji do takich bezpośrednich obserwacji, pominąwszy telekonferencje i korespondencję elektroniczną.
Kompetencje opisuje się poprzez zachowania, których oczekujemy od pracowników.
Nie ulega wątpliwości, że najlepszym sposobem oceny rzeczywistych kompetencji jest bezpośrednia obserwacja zachowań i porównanie ich do tych pożądanych. Szef rozproszonego zespołu nie ma jednak wielu okazji do takich bezpośrednich obserwacji, pominąwszy telekonferencje i korespondencję elektroniczną.
Dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie metod typu
Virtual Assessment, czyli zestawu narzędzi online, zawierających testy,
kwestionariusze i studia przypadków. Systemy te zawierają ponadto narzędzia
monitorowania procesu oceny, kontrolując tempo i styl udzielania odpowiedzi
przez respondenta. Wraz z moimi najbliższymi współpracownikami opracowaliśmy
takie narzędzia w odniesieniu do kompetencji charakterystycznych dla
wirtualnych zespołów.
Oczywiście, zdalna ocena umiejętności nie jest
tak dokładna jak klasyczne warsztaty Assessment Center/Development Center, ale
jest rozwiązaniem najtańszym i wygodnym przy rozproszonych zespołach. Wyobraźmy
sobie rekrutację nowego członka zespołu, gdy otrzymaliśmy wiele aplikacji od
kandydatów:
- Przeprowadzamy pierwszą selekcję poprzez analizę aplikacji,
- Przeprowadzamy zdalnie Virtual Assessment, aby wyłonić tzw. „krótką listę”,
- Z wybranymi kandydatami przeprowadzamy wywiady bezpośrednie.
Taka ścieżka rekrutacji zmniejsza zarówno koszty
jak i ryzyko nietrafnych wyborów członków zespołu wirtualnego.
Następnym razem napiszę o tym jak budować zaufanie na odległość - w rozproszonym zespole.
Właśnie znalazłam ciekawe szkolenia dla firm z zakresu oceny kompetencji i myślę, żeby skorzystać z niego w naszej firmie - ze względu na specyfikę przedsiębiorstwa to niezwykle trudne zadanie. Właśnie zaczęliśmy korzystać też z virtual assessment i myślę, że to fantastyczne rozwiązanie.
OdpowiedzUsuńW razie potrzeby służę pomocą w obszarze VA.
Usuń