Jako pracownik korporacji, a także później – jako konsultant
– miałem okazję współpracować z kolegami i klientami z różnych krajów i
organizacji. W odniesieniu geograficznym były to osoby ze Stanów Zjednoczonych
oraz różnych krajów europejskich (Wielka Brytania, Francja, Hiszpania, Niemcy,
Austria, Czechy, Szwecja, Serbia, Słowenia). Mam także kolegów i koleżanki w
mojej firmie, którzy dzielą się ze mną swoimi doświadczeniami z pracy z
partnerami z Chin, Indii, Izraela i krajów arabskich.
W miarę lat zrozumiałem,
że tzw. „różnice kulturowe” wynikają jednak nie tylko z narodowości, ale także
mają źródło w innych aspektach: społeczno-ekonomicznych, religijnych, rasowych, płci, edukacyjnych, organizacyjnych, stylu życia.
Przeczytałem, że z naukowego punktu widzenia „kultura
stanowi sumę wszystkich czynników, jakimi grupy różnią się od innych grup”.
W przypadku zespołów wirtualnych pracujących w komercyjnych
organizacjach, które często dokonują akwizycji innych przedsiębiorstw, równie
istotnym czynnikiem różnorodności kulturowej może być „kultura korporacyjna”
przejmowanej i przejmującej organizacji. Sam miałem okazję uczestniczyć jako
coach w procesach integracji zespołów połączonych firm. Widziałem „zderzenie”
demokratycznych i autokratycznych stylów zarządzania.
Przekonałem się, że w przypadku dobrze zarządzanej
organizacji, różnice kulturowe nie są czynnikiem dezintegrującym, ale
wzbogacają zespoły o nowe kreatywne pomysły i innowacje.
Gdy w latach 90-tych
pracowałem w IBM, bardzo ważnym i powszechnie znanym dokumentem był „Business
Conduct Guidelines”, który wyznaczał zasady szacunku, tolerancji i współpracy
między pracownikami różnych ras i światopoglądów. Miałem przekonanie, że duże
korporacje mogą wiele zrobić dla wzajemnego zrozumienia różnych kultur. Po
wybuchu wojny bałkańskiej, nasi koledzy z Belgradu zostali ewakuowani przez
firmę i pracowali dalej z nami w projektach, przenosząc się do Wiednia,
Warszawy czy Wrocławia.
Istnieje wiele szkoleń i podręczników, których celem jest
przybliżenie kultur innych narodów, aby ułatwić wzajemną komunikację. Jeżeli
już teraz pracujesz w wielokulturowym zespole, to spróbuj zastosować poniższe
zasady:
- 1. Nie oceniaj przedwcześnie reakcji czy zachowań; pytaj empatycznie o powody i emocje.
- 2. Pozbądź się etnocentryzmu kulturowego, który polega na postrzeganiu swojej kultury, jako lepszej i bardziej wartościowej od innych (czasami menedżerowie z krajów wysoko uprzemysłowionych mają tendencję do traktowania z wyższością przedstawicieli państw słabiej rozwiniętych).
- 3. Wykaż tolerancję, zrozumienie i sympatię wobec wartości i zwyczajów innych kultur, np. uwzględniając w planowaniu pracy lokalne święta.
- 4. Nie żartuj z religii i tradycji.
- 5. Pytaj o pomysły i opinie, wyzwalaj kreatywność.
Generalnie chodzi o otwartą komunikację,
która pozwoli efektywnie wykorzystać potencjał zróżnicowanego środowiska. Nie
oznacza to przecież rezygnacji z właściwej organizacji pracy i uprawnień menedżerów
do podejmowania decyzji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz