poniedziałek, 14 listopada 2016

Budowanie zaufania na odległość


Dla wirtualnego zespołu istotne jest budowanie zaufania pomiędzy jego członkami, a także pomiędzy kierownikiem a zespołem. Zaufanie prowadzi do otwartej i swobodnej atmosfery, w której pomysły mogą być dyskutowane bez obawy zignorowania ich przez pozostałych członków zespołu, co zachęca do wyrażania różnorodnych opinii i rozwijania kreatywności.
Podstawą budowania atmosfery zaufania jest poprawna komunikacja. Aby lepiej zrozumieć indywidualne i kulturowe cechy członków grupy, co jest konieczne do zbudowania zaufanych relacji, zespół musi spędzić znaczącą ilość czasu na komunikowaniu się ze sobą. Istotne znaczenie mają też wspólne doświadczenia, które prowadzą do systematycznego rozwoju zaufania.
Oto kilka sprawdzonych praktyk dobrego funkcjonowania w wirtualnym zespole w obszarze budowania zaufania.

Praktyka # 1: Bądź szczery.
Nie prowadź jakiejś własnej, ukrytej polityki wobec zespołu, niezależnie od tego, czy jesteś członkiem, czy kierownikiem wirtualnego zespołu. Jest to chyba najważniejszy parametr, która wpływa na zaufanie.
Osoby, które wykazują otwartość na temat swoich działań, intencji i wizji spostrzegają, że współpracownicy reagują pozytywnie na szczerość i wyjaśnienia.

Praktyka # 2: Od samego początku wsłuchuj się w głos zespołu.
Początkowe działania lidera muszą zidentyfikować ten głos, ustalić normy i oczekiwania wobec interakcji zespołu. Dokładnie przeglądaj całą korespondencję i sprawdzaj jej ogólny ton. Pierwsze spotkanie, czy email stwarza precedens dla przyszłych interakcji i przyczynia się mocno do budowania zaufania. Rozważ, jakie kwestie, wyrażenia i słowa warto używać.
Czy Twoja wiadomość zawiera szacunek dla wszystkich członków zespołu? A może dyskredytujesz możliwości innych na początku … Na ile Twój język jest uniwersalny dla wszystkich kultur i miejsc? Na ile sformułowania pokazują zaufanie do zespołu i oczekiwania współpracy?
Okazją dla członków zespołu do wzajemnego zapoznania się i do budowania zaufania jest czas przed rozpoczęciem projektu. Warto zainwestować (czas, pieniądze) w jakieś wstępne działania, które pozwolą członkom zespołu do dzielenia się informacjami o sobie. Może to być krótkie przestawianie swojej historii, co lubię?, a czego nie lubię? - na pierwszym, wstępnym wirtualnym spotkaniu zespołu.

Praktyka # 3: Komunikuj się otwarcie i często.
W przypadku pracy wirtualnej brak wiadomości interpretowany jest, jako „złe wiadomości”. Dlatego komunikujemy się otwarcie i często. Częsty kontakt może pomóc złagodzić lęki, które towarzyszą pracy zdalnej. Forma komunikacji - od tygodniowego e-mail z podsumowaniem stanu projektu do kwartalnego spotkania „twarzą w twarz”.

Praktyka #4: Zgodność słów i czynów.
Zgodność słów i czynów jest podstawą działania w budowaniu zaufania. Czy to, co mówisz, piszesz i robisz to jedność? Czy Twoje działania są widoczne?
Wypełnione zobowiązania zwiększają zaufanie. Członkowie zespołu szybko zauważają nieszczerość retoryki czy niespełnione zobowiązania.

Praktyka # 5: Bądź dostępny.
Może to być trudne w przypadku pracy w wielu strefach czasowych. Jednak szukaj sposobu, aby regularnie być dostępnym dla członków zespołu. Rozwiązaniem może być obrotowy harmonogram dla dwustronnych rozmów (raz dogodnie dla Ciebie, innym razem dogodnie dla drugiej strony). Podobnie, ustawienie stałego, terminu wirtualnego spotkania za pośrednictwem telekonferencji zapewnia członkom zespołu okazję do zdania pytania lub przestawienia problemu bez znaczącego przedłużenia okresu oczekiwania.
Musisz być dostępny adekwatnie do sytuacji i problemu. Na email, czy wiadomość pozostawioną na skrzynce głosowej należy odpowiedzieć w ciągu 24h, chyba, że jest to bariera/problem dla drugiej strony – reaguj szybciej. Zresztą tzw. „czas reakcji” powinien być przedmiotem wspólnych ustaleń, które trzeba honorować i przestrzegać.

Praktyka # 6: Znajdź czas na kontakty towarzyskie członków zespołu.

Zaufanie w zespole budowane jest również na nieformalnej interakcji pomiędzy jego członkami. Proste, nieformalne pytania – na początku, czy końcu telekonferencji - o samopoczucie, rodzinę, czy wydarzenia (lepiej sportowe niż polityczne) w miejscu/kraju przebywania pracownika wzmacniają relacje i zaufanie.

6 komentarzy:

  1. Bardzo dziękuje za wpis! To temat, który bezpośrednio dotyczy mojej firmy, a szkolenia dla biznesu niewiele mówią o tego typu sytuacjach, gdzie firma funkcjonuje na odległość. Na pewno skorzystam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz. Cieszę się, że mój wpis był przydatny.

      Usuń
  2. Praca zdalna ma mnóstwo zalet, ale faktycznie ważne jest aby trzymać się pewnych zasad. Bardzo wartościowy wpis i myślę, że warto się zastanowić czy na pewno wszystko funkcjonuje tak jak należy. Wydaje mi się, że w mojej firmie tak jest. Eksperci Marketingu bardzo się rozwijają mimo właśnie opierania się na pracy zdalnej. Wręcz można by rzec, że praca jest bardziej wydajna, dzięki oszczędności czasu na dojazdy itp. :-)

    Serdecznie pozdrawiam i dodaję blog do obserwowanych. :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pracą zdalną zachowuję się juz dwa lata i wiem, jakie to często bywa ciężkie zajęcie, a szczególnie, gdy trzeba wydzielić czas na pracę po pracy. Obecnie pracuję na dwóch etatach i to naprawdę trudne. Kiedy jest się przytłoczonym nie dość, że swoją pracą w realu to jeszcze trzeba się zmusić, aby pracować jeszcze zdalnie. Fakt, wybrałam taki los dla siebie i nie mogę narzekać, ale czasem to naprawdę trudne, aby tego nie robić. Wymaga to od nas sumienności, pracowitości oraz konsekwencji, bo bez tego nie ma szans, aby dobrze zarabiam. Poza tym terminowość też jest ważna, o której wielu zapomina. Organizuję szkolenia menedżerskie w formie webinaru, więc coś na ten temat wiem ;) Pozdrawiam serdecznie! Uważam, że praca zdalna nie jest dla każdego, ale warto zrobić listę plusów i minusów, żeby mieć świadomość tego, czy to jest dobre zajęcie dla nas czy może warto spróbować czegoś innego ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Praca na budowie Bielany Wrocławskie? STRABAG – i możesz cieszyć się spersonalizowaną ścieżką kariery. Do tego systematycznie wysyłają na szkolenia. Ja i mój kumpel jesteśmy zachwyceni, tym bardziej, że robimy przy tej samej realizacji.

    OdpowiedzUsuń