Ciąg dalszy
rozmowy "Skąd się biorą liderzy?", opublikowanej w dniu 13 maja 2014
K: Wróćmy do rozmowy o przywództwie...
C: Powiedziałeś, że
lider powinien mieć Wizję. Jaka jest lub powinna być Twoja?
K: Poczekaj, muszę najpierw
coś wyjaśnić. Czy chodzi o Wizję dla mojego Przedsiębiorstwa?
C: Misja i Wizja
firmy są dla Ciebie podstawowym punktem odniesienia. Jeżeli jesteś właścicielem
lub członkiem Zarządu, to powinieneś je współtworzyć i rozwijać. Ja myślę jednak,
że warto mieć, oprócz tego, własną Wizję Twojego stylu przywództwa, która będzie
drogowskazem nawet wtedy, gdy zmienisz pracę.
K: Podoba mi się takie
podejście. Mógłbym zbudować własny wizerunek lidera. Coś w rodzaju osobistej
marki.
C: Tak. A co
zrobisz, jeśli w przyszłości wystąpi istotna kolizja pomiędzy Twoimi wartościami
a oczekiwaniami pracodawcy?
K: Są tylko 2 możliwości:
albo przekonam firmę do zmiany tych oczekiwań, albo odejdę. Nie mogę narażać przecież
na uszczerbek własnego wizerunku. Z drugiej strony, jeżeli takiej sprzeczności
nie ma, to elementarna lojalność wymaga, abym swoją marką wzmacniał pracodawcę,
a nie tylko dbał o własny wizerunek i karierę.
C: No to
zdefiniowaliśmy relacje pomiędzy Wizją lidera a Wizją i praktyką biznesową przedsiębiorstwa.
Możemy wrócić do określenia Twojej Wizji. Co powinna zawierać?
K: Na podstawie
dotychczasowej dyskusji, rozumiem Wizję jako pewien idealny wzorzec przywódcy i
jego zespołu, do którego ustawicznie dążymy. Nie da się tego osiągnąć w 100%,
bo popełniamy jednak błędy, zmienia się otoczenie biznesowe i skład zespołu. Już
chociażby z tego ostatniego powodu muszę nieustannie integrować zespół i budować
jego synergię, aby wspólnie osiągać sukcesy. Chciałbym jednak najpierw poznać co
na ten temat mówią guru przywództwa, aby wybrać właściwy model dla siebie.
C: Czytanie
biografii lub rekomendacji autentycznych liderów (lub badaczy tematu) na pewno
się przyda i chętnie zaproponuję odpowiednie lektury. Pracujesz jednak wiele
lat i zebrałeś doświadczenia, które pozwolą wstępnie zdefiniować własną unikalną
koncepcję. Oczywiście możemy ją później zweryfikować posługując się mądrością autorytetów.
Tym bardziej, że przywództwo powinno być w dużej mierze emanacją własnej
osobowości i doświadczeń. Mam propozycję: przygotuj odpowiedzi na 5 pytań:
1. Czym się zajmujesz, w jakim obszarze działasz? Dlaczego?
2. Jaki
jest pozaekonomiczny sens Twojej pracy?
3.
Jakie
zasady stosujesz w relacjach biznesowych z zewnętrznymi interesariuszami?
4.
W
jaki sposób kształtujesz relacje służbowe i osobiste pomiędzy liderem a członkami
zespołu oraz wewnątrz zespołu?
5.
W
jaki sposób dbasz o rozwój zawodowy i osobisty członków Twojego zespołu?
K: To są bardzo
obszerne zagadnienia. Wizja chyba powinna być bardziej poręczna.
C: To prawda, ale na
podstawie odpowiedzi będziemy mogli zbudować krótki, 2-3-zdaniowy abstrakt,
odzwierciedlający Twoją ideę przywództwa. A w razie potrzeby uzasadniać jej
sens w szerszym komentarzu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz