„Czy w świecie VUCA tworzenie długoterminowych strategii biznesowych ma sens?” - o moją odpowiedź na to pytanie zostałem poproszony przez organizatorów konferencji online „Lider biznesu w nowej rzeczywistości - praktyka i nauka”, która odbyła się we wrześniu 2020.
Postanowiłem streścić mój webinar. A zatem, po kolei.
1. 1. Co to jest VUCA?
Akronim VUCA jest znany od 30 lat i oznacza zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność zjawisk we współczesnym świecie (zob. np. opis w Wikipedii). Pierwotnie posłużono się nim dla opisania świata po „zimnej wojnie”.
Podczas mojej kariery zawodowej miałem okazję obserwować co najmniej 4 wydarzenia potwierdzające atrybuty VUCA, które miały wpływ na globalną politykę i gospodarkę:
- zamach na World Trade Center i Pentagon (2001)
- afera Enron (2001)
- bankructwo Lehmann Brothers (2008)
- COVID-19 (2020)
Ponadto, jesteśmy świadkami bardzo dynamicznych procesów, które zmieniają zarówno współczesny biznes, jak i sposób życia każdego z nas:
· Globalizacja gospodarki
· Digitalizacja i wirtualizacja pracy
· Zmiany geografii biznesu i układu sił (Zachód vs. Wschód, Północ vs. Południe – nowa „zimna wojna”?)
A zatem, jak powinno wyglądać planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie w obliczu tak intensywnych zjawisk i trudności w prognozowaniu przyszłości?
2. 2. Co to jest strategia biznesowa?
Każdy autor podręcznika zarządzania próbuje stworzyć własną definicję, ale niewątpliwie ich cechą wspólną jest to, że „strategia wyraża cele długoterminowe przedsiębiorstwa oraz określa plan działania jak je osiągnąć”. Plan działania zawiera nie tylko harmonogram dochodzenia do celów (głównie o charakterze ekonomicznym), ale także alokację zasobów finansowych, osobowych i rzeczowych. Wiadomo, że w większej organizacji nie da się osiągnąć ambitnych celów w krótkim czasie, więc zazwyczaj dokumenty strategiczne obejmują perspektywę kilku lat.
3. „Klasyczny” proces formułowania i realizacji strategii przedsiębiorstwa
W dużym skrócie - ostatecznym rezultatem był oczywiście plan działań na kilka najbliższych lat, który menedżerowie egzekwowali od swoich podwładnych.
W burzliwych czasach to może nie zadziałać. Oparcie się na „zamrożonej” analizie początkowej może doprowadzić do wdrożenia nieskutecznego planu, właśnie ze względu na zmienność otoczenia. Ba, nie tylko zmienność, ale całe … VUCA!
Trzeba się zatem otworzyć na bardziej adaptacyjne metody.
4. 3. Nowe podejście do strategii – inspiracje
Wielu z Was na pewno zetknęło się ze zwinnymi metodykami projektowymi, i to była również moja pierwsza inspiracja – jak zwinnie podejść do strategii?
Inspiracji jest więcej:
Zwinne zarządzanie projektowe (Agile Manifesto)
Elastyczność w dopasowaniu do potrzeb interesariuszy (V, C)
Strategie „błękitnego oceanu” (W. Chan Kim, Renee Mauborgne)
Wyprzedzanie konkurencji (U, A)
LEAN management (Toyota Production System)
Mikro-optymalizacja prowadząca do stałej poprawy efektywności (C)
Empowerment (Mark Brown)
Uprawnienia i odpowiedzialność na niższych szczeblach organizacji (C, A)
Organizacje turkusowe (Frederic Lalouche)
Wyższy poziom „empowermentu” (C, A)
Marketing wielokanałowy (media społecznościowe)
Dopasowanie sposobu komunikacji do klientów docelowych (U, A)
Odsyłam do źródeł podanych w nawiasach, a ja przystąpię do przekazania mojej koncepcji zarządzania strategicznego. Zacznę jednak nie od tego, co zmienić w klasycznym podejściu, ale czego nie ruszać!
5. 4. Nowe podejście do strategii – Co pozostaje niezmienne?
Wymienię 3 podstawowe elementy:
Wartości i Misja – to jest „DNA” organizacji. Oczywiście, wyobrażam sobie i tutaj jakieś modyfikacje, ale dzisiaj piszę o pragmatyźmie strategii biznesowej. Przy celach postawiłem znaki zapytania, bo przy przejściu np. na krótsze perspektywy planowania mogłyby zostać zweryfikowane. Generalnie jednak, pozostałbym przy długoterminowych celach zgodnych z oczekiwaniami interesariuszy, a „pomajstrujemy” głównie przy sposobie planowania działań.
6. 5. Nowe podejście do strategii – kluczowe aspekty propozycji
Aby przesłanie mojego artykułu było czytelne, przedstawię koncepcję w 3 kluczowych punktach:
Po pierwsze: należy utworzyć stały zespół strategiczny.
Cykl życia takiego zespołu, odpowiedzialnego za sformułowanie i wdrożenie strategii, obejmuje całą, kilkuletnią perspektywę działań strategicznych. Oprócz Zarządu, powinien składać się z przedstawicieli różnych działów i różnych szczebli zarządzania, aby zapewnić odpowiedni poziom wiedzy, kompetencji oraz synergii i motywacji. W ujęciu klasycznym, taki zespół bywał powoływany na czas procesu planowania strategii, a później realizacja planu była delegowana do poszczególnych wykonawców.
Po drugie: należy zdefiniować zestaw wskaźników do bieżącego monitorowania sytuacji.
To jest zabieg, który ma sprawić, że analiza sytuacji, przewidziana w klasycznej metodzie, zostaje przekształcona w ciągły proces zbierania i interpretacji informacji. Potrzebujemy tutaj dwóch rodzajów wskaźników:
Wskaźniki efektywnościowe (wewnętrzne KPI) – odzwierciedlające zgodność wyników firmy z celami biznesowymi.
Przykłady:
• Przychody i wynik finansowy
• Utylizacja zasobów
• Wartość bieżąca „lejka sprzedaży”
• Odchylenia budżetowe
• …
Wskaźniki pomiarowe (zewnętrzne) – zapewniające monitorowanie otoczenia przedsiębiorstwa.
Przykłady:
• Średnia cena wybranych produktów konkurencyjnych
• Współczynnik satysfakcji klientów (np. NPS)
• Średnia płaca w wybranym segmencie rynku
• Wyniki finansowe innych podmiotów
• …
Po trzecie: należy sformalizować metody pracy zespołu strategicznego, które powinny obejmować:
• Regularne spotkania zespołu
• Ocenę bieżącą wskaźników
• Zarządzanie ryzykiem
• Wyciąganie wniosków i ciągłe uczenie się
• Krótkoterminowe plany działania (taktyki kilkumiesięczne)
7. 6. Podsumowanie
Obszar aktywności |
Klasyczne
podejście |
Nowe podejście |
Cele strategiczne |
Długoterminowe (kilka
lat) |
Długoterminowe (kilka
lat) |
Planowanie |
Długoterminowe (kilka
lat) |
Krótkoterminowe
(kilka miesięcy) |
Zespół
strategiczny |
Krótkoterminowy -
powołany na czas opracowania strategii |
Stały |
Wdrażanie
strategii |
Monitorowanie i
egzekwowanie zadań |
Monitorowanie
kluczowych mierników i wskaźników oraz reagowanie na ich zmienność |
Rola lidera |
Bardziej zarządcza |
Zwinna facylitacja |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz